Panele informacyjne w Google Analytics

Marek Janicki
Marek Janicki

Data publikacji: 14.05.2020, Data aktualizacji: 30.12.2020

Średnia ocen 5/5 na podstawie 1 głosu

Panele informacyjne w Google Analytics
Czym są panele informacyjne w Google Analytics? Jak je utworzyć? Odpowiadamy - sprawdź nasz artykuł!

Google Analytics służy do analizy ruchu użytkowników na stronie internetowej. Narzędzie to jest darmowe, ale dość rozbudowane. Dla osób, które na co dzień nie zajmują się analityką internetową albo chcą jedynie poznać wyniki dotyczące tylko wycinka ruchu, poruszanie się po całym narzędziu może być zbyt czasochłonne lub zwyczajnie bardzo trudne. Pomocą mogą służyć tu panele informacyjne.

Panele informacyjne w Google Analytics, to nic innego jak zestaw widżetów, które pozwalają na przegląd najważniejszych danych i raportów. Dzięki panelom informacyjnym użytkownik może sprawdzać wiele danych jednocześnie, co pozwala np. na analizę danych pochodzących z różnych źródeł czy kont. W każdym panelu informacyjnym może znaleźć się od 1 do 12 widżetów. 

Tworzenie paneli informacyjnych w Google Analytics

Czym jest widżet w panelu informacyjnym?

Widżet to raport, który może w skróconej formie udostępniać dane z raportów standardowych czy niestandardowych. Widżet pozwala na prezentowanie danych w różnych stylach prezentacji, takich jak tabele, wykresy czy dane liczbowe. Z danych dostępnych w panelu informacyjnym, można korzystać podobnie jak z danych dostępnych w pozostałych raportach. W przypadku wykresów, więcej danych można uzyskać po najechaniu na nie kursorem myszy. 

Jak utworzyć panel informacyjny? Po zalogowaniu się do Google Analytics i przejściu do właściwego widoku, należy w lewym menu przejść do Dostosowanie – Panele informacyjne. Następnie klikamy w przycisk „Utwórz”. Wyświetli się okno z możliwością wyboru jednego z dwóch kroków, tj. albo pustego panelu, albo Panelu początkowego. W Panelu początkowym zostało zdefiniowanych 8 raportów, z których można zacząć korzystać od ręki. Te widżety to: nowi użytkownicy, użytkownicy, sesje (widoczne na mapie), sesje wg przeglądarki, średni czas trwania sesji w porównaniu ze średnią liczbą stron wyświetlonych w trakcie sesji, współczynnik odrzuceń, realizacja celu oraz przychody. Raporty te można także edytować lub usunąć z panelu. 

Panele informacyjne w Google Analytics są wyjątkowo przydatnym narzędziem, mają jednak swoje ograniczenia. W jednym widoku można utworzyć maksimum 20 paneli informacyjnych, z których każdy maksymalnie może zawierać 12 widżetów. Google Analytics umożliwia wykorzystanie następujących typów widżetów:

  • dane – zawierają dane liczbowe,
  • oś czasu – przedstawia wybrane dane w czasie,
  • geomapa – wyświetla dane na mapie; wartości liczbowe wyświetlane są po najechaniu kursorem na mapę,
  • tabela – dane dotyczące konkretnego wymiaru, zamieszczone w tabeli; maksymalnie można dodać 2 rodzaje danych,
  • wykres kołowy – wyświetlany jest wykres kołowy, który przedstawia dane pogrupowane wg wymiaru; wartości liczbowe wyświetlane są po najechaniu kursorem na wybraną sekcję,
  • wykres słupkowy – wyświetlany jest wykres słupkowy, który przedstawia dane pogrupowane wg maksymalnie 2 wymiarów; wartości liczbowe wyświetlane są po najechaniu kursorem na wybrany słupek.

W panelach informacyjnych można też wyświetlić dane w czasie rzeczywistym. W tego typu widżetach, dane aktualizowane są automatycznie. W widżetach wyświetlających dane w czasie rzeczywistym, mogą zostać przedstawione jedynie dane dotyczące odsłon lub aktywnych użytkowników. Można wybrać widżety na żywo z poniższych propozycji:

  • licznik – pokazuje liczbę aktywnych użytkowników strony,
  • oś czasu – wyświetla na osi czasu odsłony witryny w ciągu ostatnich 30-60 minut,
  • geomapa – pokazuje mapę, z danymi dotyczącymi lokalizacji użytkowników witryny,
  • tabela – wyświetla tabelę aktywnych użytkowników, z danymi dotyczącymi 3 wymiarów.
Panele informacyjne w Google Analytics

Edycja i udostępnianie

Widżety w panelu informacyjnym podlegają edycji. Można je także usuwać, z tym że usunięcie widżetu z panelu jest nieodwracalne. Każdy widżet może zostać powielony, co ułatwia tworzenie nowych widżetów w oparciu o już istniejące. Do panelu informacyjnego, podobnie jak w przypadku pozostałych raportów, można dodawać segmenty. Aby zmienić układ widżetów w panelu i/lub ich sposób wyświetlania, można dostosować układ panelu informacyjnego. Ostatecznie można panel informacyjny usunąć.

Należy pamiętać, że panel informacyjny pozostanie prywatny, dopóki nie zostanie udostępniony. Najprostszym rozwiązaniem jest udostępnienie panelu w bieżącym widoku, tj. tym, w którym został stworzony. Po udostępnieniu go, jako kopii stworzonego panelu, panel będzie dostępny dla wszystkich użytkowników, którzy mają dostęp do bieżącego widoku GA. Każdy z użytkowników będzie mógł go edytować czy zmieniać układ widżetów. Takie działanie jednak nie wpłynie na widok panelu, który został udostępniony. Panel informacyjny może także zostać udostępniony w innym widoku lub nawet na innym koncie Google Analytics. Wówczas należy udostępnić link do szablonu, który może zostać wysłany do innych użytkowników jako URL. Taki szablon udostępnia innym jedynie ustawiania panelu, ale już nie udostępnia żadnych danych. Dane z panelu mogą zostać wysłane w postaci pliku PDF, co umożliwia ich przesłanie osobom, które nie mają dostępu do konta Google Analytics. Wreszcie konfigurację konkretnego panelu informacyjnego można udostępnić w Galerii Rozwiązań Google Analytics. Pozwoli to innym użytkownikom GA na ściągnięcie panelu na swoje konto i zastosowanie go tam.

Jak widać, stosunkowo proste rozwiązanie, jakim jest panel informacyjny, może mocno ułatwić pracę z danymi w Google Analytics. Moim zdaniem jest to ciekawe narzędzie dla osób, które na co dzień nie pracują w GA, ale interesują ich dane z tego narzędzia. W jednym miejscu mogą tu zostać zebrane najbardziej potrzebne raporty czy dane, które pozwolą spojrzeć na pozyskiwanie, zachowanie i działanie użytkowników na stronie.

Marek Janicki
Marek Janicki

Specjalista z 10-letnim doświadczeniem w prowadzeniu kampanii online. Głównie Google Ads (search, GDN, remarketing, Gmail, kampanie produktowe) i Facebook Ads. Prowadził kampanie zarówno zasięgowe, jak i nastawione na realizację celu (leady, sprzedaż). Ma doświadczenie w pracy z Google Analytics.

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

KATEGORIE:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    Nagrody i wyróżnienia

    nagroda forbes 2022
    nagroda forbes 2021
    nagroda digital excellence awards 2022
    nagroda laur klienta 2023
    nagroda dobry pracodawca 2023
    nagroda gazele biznesu 2023
    Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

    Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

    Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: