Marka osobista – dlaczego warto i jak ją budować?

Nowy Marketing
Nowy Marketing

Data publikacji: 18.03.2021, Data aktualizacji: 18.03.2021

Średnia ocen 4/5 na podstawie 5 głosów

Marka osobista – dlaczego warto i jak ją budować?
Marka osobista pomaga osiągnąć korzyści zawodowe i prywatne. Wpływa na rozwój i doskonalenie się, ale przede wszystkim na bycie najlepszym w swojej dziedzinie. Czym jest, dlaczego warto i jak budować swoją markę osobistą? Czytaj dalej!

Najprościej ujmując, marka osobista to całokształt tego, jak się prezentujesz zarówno online, jak i offline, jakie wartości oferujesz i wyznajesz, jakie działania i decyzje podejmujesz, jak postrzegają Cię inni, jaki Twój obraz mają w głowie. Związana jest ona z twoim wizerunkiem, reputacją. Pozwala Ci się wyróżnić na tle innych.

Na markę osobistą wpływa wiele czynników. Należą do nich nie tylko interakcje z ludźmi i działania podejmowane w świecie offline, ale także te podejmowane w sieci. Wszystko co udostępniasz i publikujesz online, dzielisz się w mediach społecznościowych czy na swoim blogu, wiadomości, które wysyłasz innym osobom, czy to zawodowo, czy też prywatnie, ma wpływ na Twoją markę osobistą i to, jak odbierają Cię inni.

Korzyści ze zbudowania silnej marki osobistej jest wiele. Przede wszystkim marka osobista pozwala Ci zbudować pozytywny wizerunek eksperta i wyróżnić się na tle konkurencji. Oferowane przez Ciebie wyjątkowe wartości, a także posiadane doświadczenie i wiedza mogą mieć istotny wpływ na uzyskanie przewagi nad konkurencją. Im bardziej rozpoznawalna i silniejsza marka, tym więcej osób będzie chętnych nawiązać z Tobą współpracę i skorzystać z Twoich usług, poznać Twoją opinię na dany temat, a także polecić Cię dalej innym. Staniesz się autorytetem w branży, do którego ludzie chętnie będą się zwracać.

Marka osobista, doświadczenie, posiadana wiedza i profesjonalizm w działaniu mogą pomóc Ci uzyskiwać wyższe sumy za Twoje usługi. Dodatkowo budowanie marki osobistej przyczynia się także do samorozwoju i wykorzystania pełni swojego potencjału, a także do podniesienia jakości życia.

W jaki sposób budować markę osobistą?

Budowanie marki osobistej podobne jest trochę do budowania tradycyjnej marki. Wpierw należy określić swoje mocne strony, posiadane umiejętności, wiedzę, wartości i przekonania. Zastanowić się, co chcesz jako marka zaoferować, jak być postrzegany i odbierany przez innych. To głównie na tych czynnikach opiera się marka osobista. Istotne jest też znalezienie wartości i aspektów, które sprawią, że wyróżnisz się na tle innych i zapadniesz w pamięć.

Następnie trzeba określić cel, jaki się chce osiągnąć. Może on być zarówno zawodowy, jak i osobisty. Cel taki powinien być określony w perspektywie długoterminowej. Kolejnym krokiem jest ustalenie grupy docelowej, zastanowienie się, kto mógłby odnieść największe korzyści dzięki Twojej wiedzy i doświadczeniu, jaka grupa ma podobne wartości do Twojej marki osobistej, a także wpisuje się w osiągnięcie założonego przez Ciebie celu.

Po ustaleniu powyższych kwestii należy przejść do konkretnych działań, które pomogą budować markę osobistą i jej świadomość wśród odbiorców.

Content marketing

W procesie budowania marki osobistej niezwykle przydatny jest content marketing. Systematycznie publikowane treści pomogą w budowaniu wizerunku eksperta, znawcy w danej dziedzinie.

Tworzone treści możesz publikować w ramach prowadzonego przez siebie bloga, vloga czy fanpage’a w social mediach. Wartościowy i dobrej jakości content będzie atrakcyjny dla odbiorców, a dodatkowo udostępniony w mediach społecznościowych potrafi dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Jeśli czujesz się na siłach, możesz też napisać książkę poruszającą dane zagadnienie, jednak jest to dość wymagające i czasochłonne.

Koniecznie pamiętaj o mocnej promocji tworzonych artykułów. W tym celu można wykorzystać np. social media i znajdujące się na platformach przeróżne grupy tematyczne, a także newsletter – jeśli takowy cyklicznie wysyłasz. Wspomniane grupy tematyczne warto również przeglądać pod kątem dyskusji, w których możesz wziąć udział i się wypowiedzieć. Udzielanie się szczególnie na grupach branżowych, może pomóc Ci stać się osobą lepiej rozpoznawalną, w tym wśród swojej grupy docelowej.

W celu wsparcia marki osobistej i promocji własnych treści warto stworzyć swoją stronę www, opisującą Ciebie, Twoje kompetencje, markę i zrealizowane projekty, a także wykorzystać możliwości zakładania fanpage’y i prywatnych grup na popularnych platformach społecznościowych. Dzięki temu, możesz samemu zbudować zaangażowaną społeczność złożoną z przedstawicieli Twojej grupy docelowej i trafiać do niej bezpośrednio z komunikacją.

content marketing

Współpraca z mediami

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest pisanie artykułów do mediów branżowych o większym zasięgu. W ramach artykułów eksperckich możesz dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, a także odpowiadać na najczęściej pojawiające się w danej dziedzinie pytania i rozwiązywać problemy.

Media branżowe, zarówno internetowe, jak i drukowane, zawsze potrzebują ekspertów do wypowiedzenia się w konkretnych tematach, dlatego też warto nawiązać relację z dziennikarzami, aby móc pojawiać się w ich artykułach jako znawca w danej dziedzinie. Z czasem, kiedy marka osobista stanie się silniejsza, dziennikarze sami zaczną prosić Cię o opinie i komentarze.

Systematyczne publikacje i pojawianie się w różnych tytułach branżowych skutecznie pomogą w zbudowaniu pozycji eksperta w danej dziedzinie. Im lepszej jakości artykuły tworzysz, tym wyżej jako ekspert będziesz oceniany. Dzięki tworzonym treściom budujesz zaufanie do siebie i udowadniasz, że jesteś osobą, do której warto zwrócić się o poradę w danej dziedzinie. Należy jednak pamiętać, aby treści te były zgodne z wartościami Twojej marki oraz je promowały.

Konferencje, szkolenia i warsztaty

Udział w różnego typu konferencjach jako prelegent jest bardzo dobrym sposobem na promowanie marki osobistej oraz budowanie wizerunku eksperta. Dzięki temu możesz dzielić się z innymi wiedzą i doświadczeniem, ale także dać się lepiej poznać i przekonać do siebie odbiorców. Jeśli dobrze posługujesz się językiem angielskim, powinieneś pod uwagę wziąć także udział w konferencjach odbywających się za granicą.

Natomiast, jeśli nie widzisz się w roli prelegenta, to i tak warto pojawiać się na wszelkiego rodzaju konferencjach. Są one miejscem, w którym masz okazję nawiązać nowe relacje i budować swoją markę osobistą poprzez interakcje z innymi w świecie rzeczywistym. Podobne korzyści w budowaniu wizerunku eksperta przynosi prowadzenie szkoleń i warsztatów. Jeśli jesteś jeszcze mało rozpoznawalny, możesz wziąć pod uwagę prowadzenie szkoleń i warsztatów za darmo, dzięki czemu łatwiej zainteresujesz odbiorców udziałem i zachęcisz do dania Ci szansy.

Oprócz konferencji, szkoleń i warsztatów, dobrym pomysłem jest również wstąpienie do organizacji branżowych, w ramach których możesz się udzielać, co dodatkowo zwiększy Twoją wiarygodność jako eksperta.

udział w konferencjach i szkoleniach

Marka osobista – korzyści na przyszłość

Budowanie marki osobistej jest procesem długim, ale korzyści, jakie przynosi są nie do przecenienia. Aby przyniósł on najlepsze rezultaty, należy zawsze pamiętać o konsekwencji w działaniu, autentyczności i profesjonalizmie, bowiem te aspekty są kluczowe.

Marka osobista może pomóc Ci wyróżnić się wśród konkurencji, osiągać wyższe stawki za swoje usługi, zaprezentować się szerokiemu gronu odbiorców i zyskać popularność, czy też zostać autorytetem w danej dziedzinie. Dlatego im wcześniej zaczniesz ją budować, tym szybciej osiągniesz spore korzyści.

 

Nowy Marketing
Nowy Marketing

Największy w Polsce portal opisujący zagadnienia marketingowe i sprzedażowe, który co miesiąc odwiedza ponad 200 tys. użytkowników. Należący do Antygrupy, w której skład wchodzą również portale AntyWeb.pl, MamStartup.pl, Sznyt.pl.

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

KATEGORIE:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    Nagrody i wyróżnienia

    nagroda forbes 2022
    nagroda forbes 2021
    nagroda digital excellence awards 2022
    nagroda laur klienta 2023
    nagroda dobry pracodawca 2023
    nagroda gazele biznesu 2023
    Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

    Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

    Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: