Millenialsi a posiadanie własnego domu

Marzena Zbierska
Marzena Zbierska

Data publikacji: 29.01.2020, Data aktualizacji: 08.10.2021

3 minuty czytania

Średnia ocen 4/5 na podstawie 28 głosów

Millenialsi a posiadanie własnego domu
Millenialsi - wolą kupować mieszkania czy je wynajmować? Sprawdzamy! Czytaj na RynekPierwotny.pl!

Dobrze płatna praca, podróże i własny dom to cle, do których dążą millenialsi. Jeszcze do niedawna socjolodzy przekonywali, że pokolenie Y cechuje silniejsza skłonność do wynajmowania mieszkania lub domu, niż poprzednie pokolenia. Jednak okazuje się, że zakup własnego lokum stanowi dla nich wyznacznik zamożności i stabilizacji w świecie pełnym zawirowań oraz niepewności gospodarczej i politycznej.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • czy millenialsi chcą mieć własne mieszkania
  • jakie są marzenia millenialsów
  • co millenialsi myślą o mediach społecznościowych 

Pokolenie millenialsów, nazywanych inaczej pokoleniem Y, czyli osób urodzonych w latach 1980-2000, stanowi ważną grupę docelową dla deweloperów i jest od dawna obecne na rynku mieszkaniowym. To liczne grono konsumentów – według statystyk w Polsce jest ponad 11 mln millenialsów, czyli ok. 30% społeczeństwa. Ostatnie badanie Deloitte (wzięło w nim udział 13 416 przedstawicieli pokolenia Y urodzonych w latach 1983-1999 z 42 krajów, w tym z Polski) pokazało, że millenialsi są coraz częściej pesymistami i pozostają nieufni wobec swojej sytuacji zawodowej oraz otaczających ich rzeczywistości. Ale nie są pozbawieni marzeń i mają jasno sprecyzowane oczekiwania.

Dobra praca i własny dom

Przedstawiciele pokolenia Y są nie mniej ambitni niż ich rodzice i dziadkowie. Chcą dobrze zarabiać i stać się zamożnymi ludźmi (52%). Jednak ich oczekiwania są już nieco inne, a marzenia pokolenia Y ukształtowała obecna sytuacja gospodarcza. Na szczycie listy aspiracji millenialsów są podróże i zwiedzanie świata. (57%), nieco mniej niż połowa respondentów odpowiedziała, że chce posiadać dom (49%), a 39% chce założyć rodzinę i posiadać dzieci. Jednak aż 46% uczestników badania deklaruje, że chce wywierać pozytywny wpływ na społeczeństwo, choć nie zawsze wiąże się to z rodzicielstwem.

Millenialsi wierzą w siebie – 60% uznaje, że wysoka pensja i status majątkowy jest dla nich możliwy do osiągnięcia, a aż dwie trzecie badanych, którzy chcą osiągnąć awans zawodowy uważają, że jest to możliwe. Podobne przekonania ma siedmiu na dziesięciu ankietowanych, którzy chcą zwiedzać świat, trzy czwarte z tych, którzy chcą kupić domy oraz 83% badanych, który pragną założyć rodzinę.

Jednak w odniesieniu do gospodarki, społeczeństwa oraz sytuacji politycznej, millenialsi wyrażają niepokój i pesymizm. Brakuje im wiary w tradycyjne instytucje społeczne, w tym media, są sceptycznie nastawieni do prowadzenia własnej firmy. Ale  są gotowi wspierać firmy i organizacje, które wyznają ważne dla nich wartości.

Millenialsi w Polsce

W ramach badania Deloitte ankieterzy odbyli 300 rozmów z przedstawicielami generacji Y w Polsce. Ich priorytety i ambicje są podobne do trendów ujawniających się na świecie, ale wśród różnic w oczy rzuca się jeszcze większa chęć Polaków posiadania własnego domu. 59% młodych Polaków chce dobrze zarabiać i być zamożnym, 58% marzy o tym, aby podróżować i zwiedzać świat, 64% pragnie kupić własny dom, 47% mieć dzieci i założyć rodzinę i taki sam odsetek osiągnąć wysoką pozycje zawodową.

Aż 75% badanych uważa, że marzenia o zakupie własnego domu mają szansę się spełnić, ale tylko część z nich wychowanie dzieci postrzega jako sukces. A taką samą miarą satysfakcji życiowej mierzy sukces zawodowy. Co ciekawe, 56% polskich millenialsów deklaruje, że nic ich nie powstrzyma przed zrealizowaniem ambicji zawodowych, ale tylko 26% uważa, że sytuacja ekonomiczna w Polsce poprawi się (25% przewiduję poprawę sytuacja społeczno-politycznej).

Dla deweloperów istotna jest odpowiedź na pytanie, jak sprostać oczekiwaniom mieszkaniowym millenialsów. Preferencje dotyczące stylu życia i aspiracji pozwalają wysnuć wniosek, że najlepszym miejscem do życia dla pokolenia Y są centra miast (większe możliwości zawodowe), budynki wielorodzinne lub osiedla administrowane przez wspólnotę mieszkaniową (częste podróże) oraz lokale średniej wielkości (umiarkowana chęć do powiększania rodziny).

Millenialsi

Szkodliwe media społecznościowe

Aż 57% ankietowanych Polaków urodzonych w latach 1980-2000 uważa, że ich zdrowie fizyczne poprawiłoby się w wyniku ograniczenia czasu korzystania z mediów społecznościowych a 62% osób sądzi, że byliby wtedy szczęśliwsi. Ze stwierdzeniem, że media społecznościowe przynoszą więcej szkody niż pożytku zgadza się 53% ankietowanych.

Badanie Deloitte pokazuję jeszcze jedną istotne zjawisko – millenialsi stają się nieufni wobec mediów społecznościowych (obawiają się o swoje dane osobowe) i może to być pierwszy symptom zmian dotyczący kanałów komunikacji marketingowej, także ze strony deweloperów mieszkaniowych. Może to oznaczać, że skuteczniejszym sposobem na dotarcie do millenailsów staną się tradycyjne serwisy internetowe, a nie kampanie bazujące na social media.

Marzena Zbierska
Marzena Zbierska

Dziennikarz, redaktor, copywriter. Publikuje na łamach magazynów i portali branżowych. Zafascynowana SEO i content marketingiem. Z branżą deweloperską związana od ponad 10 lat – jako autor tekstów eksperckich i poradników na potrzeby promocji inwestycji mieszkaniowych.

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    Nagrody i wyróżnienia

    nagroda forbes 2022
    nagroda forbes 2021
    nagroda digital excellence awards 2022
    nagroda laur klienta 2023
    nagroda dobry pracodawca 2023
    nagroda gazele biznesu 2023
    Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

    Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

    Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: